Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 3 april 2023

Trodde att jag skulle vara klar i stan hela dagen,

men åkte hem en stund efter den TREVLIGA lunchen. Jag älskar mitt team. Det är högt i tak, jag får ifrågasätta precis allt utan att någon blir sur eller förolämpad och vi har BRA planer för releasen och lanseringen. 



Hurra.

(Jag hatar att släppa bok, men är trygg med att teamet INTE gör det, haha.)

Av någon outgrundlig anledning vaknade jag klockan fem i morse och somnade förvisso om, men först en timma innan jag skulle upp, så idag är jag faktiskt lite trött. Alltså orkade jag inte kliva runt stan i tre timmar. Bättre att hänga/slumra lite, i soffan hemma.  Jag åker tillbaka igen om ett par timmar. Ska fixa present till Carina och hitta parkering. 

Eller om jag kanske ska ta tunnelbanan? Hm, det funkar ju också. Ta bilen till Farsta och tuben därifrån. 

JAJA, vi får se, det löser sig. Nu ska jag vila, i morgon städa och packa, och på onsdag dra till lilla Fjällbacka.  Tjohoo


2 kommentarer:

Carin sa...

En sak som jag funderar på...
Får en författare mer betalt för en roman på säg 600 sidor än om hen skriver 300?
Vem bestämmer ord/sidantalet? Författaren eller förläggaren?
Boken jag köper på 600 sidor brukar vara dyrare än den på 300 men innebär det att författaren då även får mer betalt? Hen har ju antagligen ägnat mer tid åt sina 600 sidor än om de varit 300...
Genom att följa din blogg Åsa, där du så öppet berättar om ditt yrke, har jag idag en helt annan utgångspunkt när jag läser/lyssnar på en bok! Vilket otroligt arbete som ligger bakom storyn och även allt efterarbete!
Tack för allt jobb du gör för att jag ska få en läsupplevelse!

Åsa Hellberg sa...

Vad kul, tack, bra fråga.
Både jag och nej,
Ju längre en ljudbok är desto mer får man (har jag för mig), men om det är så att en tjockare bok har ett högre pris i handeln spelar ingen roll.
All vår royalty utgår från ett så kallat F-pris, det vill säga det handeln betalar för våra böcker. Utpriset i butik påverkar inte det vi tjänar.
Man bestämmer själv hur lång ens bok ska bli.