Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 6 april 2023

Dag 1 i Fjällbacka ( av 8 arbetsdagar)

Jag har redigerat 30 sidor av bok 18 och skrivit lite i det första kapitlet av Bok 20. (Bok 19, som jag skrev klart i fredags, ligger ju just nu hos min förläggare.) I det första fanns redan lite som jag nu har redigerat efter de nya planerna (de gamla gick i samma stil som en kommande tv-serie, och ska jag sno ska jag göra det av mig själv, ingen annan). Det finns en mycket vag händelseplan här, som vi får se hur den artar sig. 

Stämningen som jag letar efter här, och som fanns i det korta första kapitlet jag redan hade skrivit, är faktiskt SONJA. Uppåttempo, glad och rolig känsla. Jag beskrev det en gång som att man ska vilja krypa upp i en fåtölj med boken, en filt över benen och en godispåse, och exakt så vill jag att man ska känna med den här. Och när jag säger man menar jag jag. Men det jag känner brukar andra också göra. 

UT går jag inte. Till och från har det varit uruselt väder här, tack och lov, och därför är det helt rimligt att hålla sig inomhus. Jag hittade lax i frysen och köpte grönsaker igår så jag klarar mig till i morgon. 

Jag hoppas att jag är piggare i morgon, idag har jag varit förfärligt trött. Då är målet 30 sidor i ena manuset, 2000 ord i det andra, promenad, handla och hälsa på mormor, morfar och tanterna på kyrkogården. 

Typ så, från Fjällbacka!


Hurra!




1 kommentar:

Eva-Lotta sa...

I Kivik har vi ett fantastiskt väder, så länge man undviker vinden. Glad påsk 🐣