Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 13 april 2023

Jag har sådan tur med mina bostadsbolag.



Det är lite mörkt och mysigt här idag.



 Anmäler man något, eller vill ha hjälp, är de på plats så himla snabbt. Idag var Patrik här och kollade var man installerar en diskmaskin, konstaterade att en smalare nog är bäst, och när jag kommer tillbaka igen i sommar (när det nu blir vet jag inte än) så är den installerad. Hur bra?



Skåpet vid spisen tas bort och ersätt av en diskmaskin


I natt har jag förstås sovit i 7 timmar, för det är min nya sovtid, verkar det som. Får se om jag försöker ta en tupplur om en stund, innan jag ska sätta på mig ett ansikte, och hämta mamma. Hon och brorsan ska med till föreläsningen idag.

Så mycket att packa har jag inte, det går otroligt snabbt och jag gör det i morgon bitti. Att åka bustidigt är ingen idé för då fastnar jag i köer i Göteborg, istället åker jag typ halv nio, tänker jag. Då är jag i Göteborg sisådär kvart i tio, det är en bra tid.

Huvudet är fullt av jobb just nu, jag har svårt att få in andra tankar eller tid till att göra något annat. Men det känns helt okej, ska man släppa två böcker på ett år kräver det fokus och det är ju jag rätt bra på. 

Fast det betyder prioriteringar som att inte träffa vänner, till exempel. Eller gå på en massa grejer, som releaser. Dagen innan jag åker till USA har förlaget mingel i sina nyrenoverade lokaler i Bonnierhuset, och det kommer jag att tacka nej till pga rädd för smittor, trots att jag VET hur trevligt det är. Men jag törs inte chansa. Att bli sjuk (och dessutom i USA) vore trist och jag har inte tid med det riktigt. 

Kvällens föreläsning är vårens näst sista. Den allra sista är den 15e maj, i Sköndal, 10 minuter hemifrån om ens det. Perfekt!

Idag har vi jobbat med omslagstexter till nya boken. Baksida, och två flikar, och jag tror att vi fick till det. Sedan har jag hämtat böcker inför ikväll, om någon vill köpa en och handlat inför morgonens resa. 

Ikväll när jag kommer hem igen, ska jag koka äppelmoset, och i morgon bitti göra sötpotatis i ugn och skära vanlig kokt skinka i strimlor så att det blir lätt att äta i bilen. 

Nu ska jag dra en dammtrasa över ytorna i vardagsrummet, dammsugaren över golvet, mer än så behövs inte. Tror inte att jag har dammat hyllorna sedan i somras. Helt sjukt bra dammlägenhet. 

Torsdag. Bra dag, så här långt. 


Inga kommentarer: