Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 25 april 2023

SEG efter alldeles för lite sömn,

 så idag blir det verkligen en tupplur. Det mesta är packat nu, återstår att städa och småpiffa mig själv med nya ögonbryn, lite färg på tånaglarna (som verkligen INGEN kommer att se, men jag gillar´t ju själv) och sånt.

Jag var uppe halv sju, sex och en halv timma efter att jag somnade (därav trött), och efter kaffe och mina vanliga uppdateringar, åkte jag och solade, handlade mat (så att det också finns i frysen när jag kommer tillbaka), lämnade in min klocka för batteribyte och åkte hem och lagade mat. Idag kycklinglår (de ekologiska med skinn är så goda!), en rödbeta (jag köper färdigkokta) och sötpotatis. 

I morgon ska jag hämta grejer på kemtvätten, hämta klockan (som ska provtryckas typ, vilket tar en timma och det ville jag verkligen inte vänta på idag) och tvätta golven. Dessutom kolla om hotellpriserna är dumpade. På torsdag ska jag ta det lugnt, läsa lite, ladda ned ett par filmer, göra planer utifrån hur vädret ser ut. Just nu ska det regna varje dag och de värsta dagarna kan jag ju hålla mig nära hotellet, tänker jag. Och sedan ta de längre promenaderna när det är uppehåll.  



Utprintade kartor och gångvägar.

Jag tänker att jag åker till Arlanda i mjukiskläder som jag sedan kan använda i New York, och har de snyggare reskläderna i en Shoppingpåse, som inte tar plats i resväskan, och som jag kan lägga smutskläderna i senare. Smart va?

Jag vägde just den stora resväskan och den väger bara 15 kg, det är ju bra. Jag ska nog lägga över mina skor i den, har bara med min de promenadvänliga. När jag reser har jag ett par mer bootsliknande men det är för att de är stora nog att ha om fötterna svullnar. De andra sitter tajtare och det är inte skönt när man flyger.

Min nya, perfekta, handväska (som rymmer mobil, kortfodral, lypsyl och näsdroppar), 



Reaväska från JW Anderson, 
och kom igår, och utöver den behöver jag inget mer än min dragväska där jag har dator, biljetter, pass och sånt. 

Nu börjar jag bli sådär pirrigt förväntansfull. Jag hade ett par dagar där jag kände, nä, ska jag verkligen åka, men det har helt och hållet gått över. 

Tjohooo 


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Du verkar vara väl förberedd!

Åsa Hellberg sa...

Ja, eller hur :)