Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 22 januari 2019

Jag har ju beslutat mig för ett köp-stopps-år.

Det gäller kläder utom underkläder och t-shirts.
Jag får piffa hemmet.

Om det ska fungera måste jag se till att gå ned i storlek så att jag kommer i mina gamla kläder.
Och med det i åtanke har jag köpt en våg ... det var ett tag sedan jag slängde ut den jag hade.
Jag är ingen småätare alls, men jag äter mycket när jag väl äter. Det är väl det som gör att jag går upp förmodar jag.

Nåväl, sockret är borta sedan jul och jag har ätit lchf sedan dess. Vikten har det dock inte hänt så mycket med. Något kilo kanske.
Nu tänker jag ta in extraresurser i form av Aftonbladets viktklubb.
Det skadar inte att se hur många kalorier jag får i mig varje dag.
Man kan använda klubben som man vill. Jag vill logga det jag äter, inte sitta i diskussionsforum.
Men det kan man också om man vill och behöver.

Idag vägde jag mig och det kändes mer motiverande än deprimerande.
Och från och med idag ska jag logga allt jag äter. Jag har fått reda på ungefär vilken kalorimängd jag bör äta för att gå ned i vikt (1300), hur jag väljer mina livsmedel är upp till mig.

Jag har signat mig för 3 månader och att jag berättar det här är för att jag vill pressa mig lite.

Annars idag ska jag bara hemmapyssla. Sovrummet måste bli fint nu.
Och så ska allt jag har lagt på köksbordet bort, och det som står i hallen slängas.

Nu jäklars blir det ordning på torpet!

I morgon ska jag korrläsa bok.


4 kommentarer:

Robert W sa...

Jag kan inte tänka mig att du behöver gå ner i vikt, men om du känner det så för ditt eget välbefinnandes skull, så hejar jag gärna på dig!

Eva-Lotta sa...

Själv har jag Viktväktarnas app. Vet det fungerar när jag väl använder det. Just nu betalar jag bara....

Annika Estassy sa...

Spännande! Jag använde appen Lifesum och det funkade utmärkt! Men du kommer att bli förvånad över hur kaloririk viss mat är!

Åsa Hellberg sa...

Tack Robert!

Eva-Lotta, det är ju ett bra sätt att få reda på hur mycket man petar i sig.

Annika; ja, jag VET! Helt galet. Men mitt problem är egentligen mängden per måltid. Jag är en storätare!