Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 6 november 2018

Det är ju så galen FLAX

att jag fick lägenheten i Farsta efter bara ett år i internkön.
Jag har ju tittat på tre lägenheter där, varav jag tackade ja till två av dem innan den här.
De första två gick till några som hade stått i kön i fem år och den senast till någon som hade köat i fyra.

Den "vanliga" bostadskön i Stockholm går förstås inte lika fort.
Internkön är för oss som bor i kommunala bolagen Familjebostäder, Stockholmshem och Svenska bostäder, men det är bostadsförmedlingen som förmedlar även dem.

Min förra lägenhet, den i Fagersjö (jag saknar storleken på den!), fick jag via den vanliga kön och det tog sju år. Nu tar det drygt tio, till och med tolv, att få en lägenhet även där.

Den i Fagersjö var 67 kvm, den här är 48 och den nya 58.
Tio kvadrat mer känns som en balsal just nu.
Men mest älskar jag två saker med att flytta dit:
Badkar.
Gångavstånd till Friskis.

Igår kollade jag också pendeln som jag har så god erfarenhet av härifrån. När jag bodde i Farsta använde jag bara tunnelbanan. Nu kommer jag att bo mitt emellan och kommer definitivt att använda pendeln mer:
Till T-centralen 15 minuter
Till MOS-gallerian (där jag ofta träffar Jonathan och Linnea eftersom de inte bor så långt därifrån) 23 minuter
Arlanda (som jag aldrig åkt pendel till förut) 58 minuter. Alltså lika snabbt som flygbussen från Liljeholmen.

Hurra för det!
På fredag skriver jag på kontraktet.




3 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så glad för din skull!

Elisabet Nielsen sa...

Det låter perfekt, Åsa!

Ebba Range sa...

Internkön is da shit! Fick den här på Frejgatan genom den. Jag tror ... att du nu fått den lägenheten som ligger på den gatan som jag bodde på fram till 1993. Lycka till! <3