Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 3 mars 2019

Jag har deklarerat här på morgonkvisten,

en preliminär deklaration, eftersom jag ska betala så enormt mycket i skatt varje månad och jag inte kan se att det kommer in alls lika mycket i år.
Det är så himla svårt att beräkna när man har det här jobbet. Det kan trilla in lika väl som det kan vara så att jag inte få lika mycket som jag hade hoppats. Vissa år skriver man avtal och får förskott, andra år inga alls.
Upp och ned.

Det var det. Skönt att få det gjort. Det har legat som en klump i magen och jag har skjutit det framför mig.

Idag är det jobb som gäller.
Jag gjorde ju "bara" säljtexter igår, och av det blir det inte ett redigerat manus.
Jag har tre veckor på mig, och då går ett par dagar bort till möten och fotografering.
Träningen måste jag hålla, men allt annat kommer jag att säga nej till. Mötet var nödvändigt, fotograferingen också, men allt annat får gå bort.

På lördag ska jag hem till Jonathan och Linnea och se på Mello, men det är på kvällen.
Jag jobbar ju allra bäst så här dags.

Igår efter jobbet såg jag till att jag fick en klädstång i sovrummet.
Det har jag haft i de flesta av mina lägenheter, jag tycker att det är både praktiskt och fint.
Den här (från Ikea) låg ouppackad i förrådet och var VIT. Precis vad jag ville ha.


Det var det, denna snösöndag i förorten.
Bra dag, så här långt!




2 kommentarer:

Elisabet Nielsen sa...

En klädstång låter som en smart lösning för att hålla sådant som man använder för närvarande fräscht och skrynkelfritt längre. Någonting att fundera på, just nu så hänger mina "dagens/veckans kläder" antingen över en stolsrygg eller på galgar på dörrhandtagen till överskåpen.

Åsa Hellberg sa...

Ja, det är superbra!