Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 22 mars 2019

Jag läste just om paret som vann en halv miljard.

Och det är ju onekligen kul att fundera på vad man själv skulle göra med så mycket pengar.
Jag har fantiserat ihop historier om det. Sonja hade ju åtta gånger så mycket.
Men det visade sig att kvinnorna i Sonjaböcker förvisso förändrade sina liv, men de valde egentligen inget överdåd.
Jag tror att det som främst gjorde skillnad i deras liv var tryggheten, i alla fall för Maggan som var den som kämpade mest med sin förtidspension. Rebecka hade det redan gott ställt, Susanne klarade sig på sin lön.

Om så mycket pengar hade landat i mitt knä hade jag kanske någon gång tagit ett år ledigt mellan mina böcker, det finns det ingen möjlighet att göra det nu.
Men å andra sidan, vad skulle jag göra under det året?
Kanske prova att skriva något annat, något nytt och oprövat som jag inte hade ett kontrakt och därmed deadline på. Det var ju så roligt att få hänge mig åt Laholmsflickan när jag skrev den.

Idag fick jag besked om att den kommer ut i tryckt format, i pocket, som Månpocket ger ut i september. Superkul.

I morgon ska jag träna och under resten av helgen läsa igenom/småredigera bortåt 100 sidor till.
Det här sista varvet tar betydligt längre tid än jag hade trott.
Det är så svårt att låta bli att pilla i texten för mycket.

Jag lägga in ett par grejer och ändra slutet,  men sedan måste jag vara nöjd för den här gången för nya Sonjan ska redigeras och jag har bara åtta dagar på mig. Dessutom ska jag skriva till kanske 25 sidor.
Iiiiiiiii.






3 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det är nog så, det skulle ge en trygghet, en och annan krona hade jag kanske lagt på mig själv. Det är jag inte van vid.

Åsa Hellberg sa...

Då hoppas jag att du vinner MASSOR!!

Eva-Lotta sa...

Tack🤗hade räckt att säkra pensionen, det hade känts tryggt! Önskar dig också god tur!