Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 13 mars 2021

Ett av mina små nöjen är ju att

titta på bostäder.

Om jag någon gång ska flytta, vilket inte känns så aktuellt egentligen, men OM ... så har jag krav på både badkar och ingen insyn. Dessutom gärna nyproduktion, eftersom jag inte pallar med att lyssna på grannars hundar, bråk och diskmaskiner. Utöver dessa småkrav, ska planlösningen vara PERFEKT.

Nya lägenheter har ofta en rätt vrickad planlösning. Arkitekterna har förmodligen uppmanats att vara kreativa och det är de så till den milda grad att det blir svårmöblerat. Jag vet ju bara hur det var här, innan jag flyttade två FASTA garderober som man nog inte fick. Garderober i vardagsrummet ... I don´t think so. 




I hörnet där stolen, tavlor och halva tv:n synds står två garderober, 60+60, i de andra lägenheterna. Jag vet inte om någon mer än jag har rivit dem. Jag får förstås bygga upp dem igen om jag flyttar med det är petitesser. 

Jag ser hur andra lägenheter (de som ligger ute för byte) har svårt att få till planlösningen just av den anledningen. Så när folk kommer hit och berömmer planlösningen hos mig, för de gör de, så är det MITT verk, inte arkitektens. 

Inte långt härifrån, bara något hundratal meter (jag hör bara sprängningarna om fönstret är öppet) byggs det nytt, i något som kallas Stockholmshusen. Där kan jag eventuellt vara intresserad av en 3a när det blir dags. Hyfsade hyror men det gäller att få rätt lägenhet så att mina krav på ingen insyn uppfylls. Badkar kan jag väl sätta in ett eget om det finns plats för det. 

För grejen är ju att jag är med bil. Och jag älskar min bil. Närmare stan är det betydligt svårare att få parkering och den är dessutom svindyr. Så det är lite ett val man får göra. 

I min ständiga iver att göra om finns det ju massor jag kan göra här hemma. Måla, tapetsera, lacka köksluckorna. Jag måste inte flytta för att förnya mig. För jag tror att jag hade saknat min skog och att kunna gå runt nakenfis om jag nu vill det. Hyran här är på drygt 8900 plus parkering 450 och det är ändå en okej hyra för att vara nytt och i Stockholms kommun. 

Det blev långt.

Jag väntar på att tvätten ska bli klar i tvättstugan så att jag kan torktumla mina handdukar IGEN. En gång räckte inte. Och sedan ska jag dammsuga, jobba ett par sidor i mitt manus och åka och hämta Jonathan och Linnea. Hurra, vilken bra lördag så här långt!



7 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Den hyran var mer än okej!

Åsa Hellberg sa...

Ja, eller hur.

suziluz sa...

Kan också vara bra att hålla koll på de riktigt gamla lägenheterna! Vi bor ju i hus från 1700-talet med tjocka stenväggar. Hör inte ett pip från grannarna.

Åsa Hellberg sa...

Såklart, det har du rätt i!

Ulrika sa...

Hej Var kommer dina soffor ifrån? De är så snygga! Mvh Ulrika

Åsa Hellberg sa...

De är underbara. Djupa, verkliga krypa i soffor. De helter Blåvalen och kommer från Sweef i färgen brun sammet, bilden återspeglar bra vilken färg det är.

Ulrika sa...

Tack snälla! Då ska jag kolla upp dem /Ulrika