Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 31 mars 2021

Jag borde verkligen tänka på hur jag skriver i bloggen.

 Men det är som förgjort. Upprepningarna staplas på varandra, och jag säger samma sak på olika sätt flera gånger i samma stycke. 

Just den typen av misstag kommer jag från och med mitten av nästa vecka att jobba med i Flanagans 3. Svårigheten i det fallet är att man blir blind för sin egen text. Även om vi är flera som till sist har läst texten så faller saker igenom. Förra året korrläste jag ju tvåan efter korrläsaren och hittade massor som behövde åtgärdas innan tryck.  

Problemet uppstår när man petar i texten. Det ser bra ut för stunden, men när det läggs till allt det andra är det lätt att det blir fel. Inte bara rena korrfel utan också just upprepningar som jag själv är allergisk emot. Ändå drabbar det mig lika ofta som alla andra som skriver. 

JAJA.

Det är först nästa vecka.

Idag har jag mött lastbilen som kom med mitt golv. Det fanns inte att köpa på mitt Bauhaus, så jag fick beställa från deras nätlager. I morgon ska jag hämta soffan från Jysk och ber en stilla bön om att den går in i bilen. Den väger 20 kilon och ska ju monteras, men fortfarande är botten 150 cm. Vi får väl se. Håll en tumme. 




Det här ska in i lägenheten så länge

Så idag behöver jag lägga golvet, och det regn man pratade om igår verkar tack och lov ha dragit sin kos. Jag hoppas så att det blir okomplicerat!



Här har vi det. Plastgolv. 10 års garanti. 

Det var det. Bilder på golvläggningen kan man följa på instagram. https://www.instagram.com/asahellberg/

(Eller så är jag så arg att jag glömmer bort att fotografera. Låt oss hoppas att det inte går så långt. För att komma vidare när jag har fastnat och blir tokig har jag en tendens att börja hitta på egna lösningar och det är inte bra om man har ett pussel att lägga. Var så goda att hålla en tumme för det också. )

Onsdag. Bra dag, alltså SÅ HÄR LÅNGT!