Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 30 mars 2021

El hotel Flanagans

 kommer första delen i trilogin heta när den kommer ut i Spanien i juni.


Det är så kul med språken man ges ut på.

Ibland roar jag mig med att tänka på hur många språk mina böcker har getts ut på så här långt. Vissa har gett ut det mesta (som Tyskland och Danmark), andra enstaka titlar (som Frankrike och Italien).

Det betyder i sin tur ofta att man kommer ut i fler länder än det som har köpt titeln. Som Flanagans på Holländska, som i Belgien låg på topplistan - ett land jag inte är såld till. Och tyska versionerna som också säljs i Österrike. 

Den spanska vet jag inte hur den kommer att ges ut, men jag tror att förlaget (Maeve) köpte världsrättigheterna. Om det sedan betyder att ett annat spansktalande land tar i titeln vet jag inte. Det blir spännande att se. Det är ju ett av världsspråken (nummer 2, tror jag) och det största jag har getts ut på. De har köpt del ett och två, och om de vill ha trean (hoppas man ju på) beror förstås på  hur de första två går.

Utöver de här 6 kommer jag ut på norska (inte Flanagans tyvärr), rumänska (många titlar) estländska, bulgariska  lettiska, litauiska, tjeckiska, finska, polska och svenska förstås. Ingen mer, tror jag. 

Men mitt minne är uruselt idag för jag har verkligen inte sovit i natt. Fråga mig inte varför. Kanske för att jag var tvungen att gå upp bustidigt idag och hade en tid att passa, och släckte i tid för att få mina 8 timmar. Jo, tjena, det blev inga åtta. Kanske två. 




Hade date med den här donnan i mitt projekt "Träffas ute och ta en fika i vår."

Därför sa jag bädda ned mig nu igen. Så skönt! 

God natt!