Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 20 mars 2021

I juni förra året la jag om kosten

 pga magen, i oktober låg jag på sjukhus och vred om kosten ytterligare ett snäpp. 

Jag tänker på det idag att det faktiskt funkar fintfint att äta som jag gör numera. Det är inte komplicerat, 99% lagar jag från grunden (utom soppa, för hela vitsen med det är att tömma en burk i kastrullen exakt när man är hungrig, så att den är klar att servera 5 minuter senare. 2,5 med min blixtsnabba spis), fast visst blir det på sätt och vis enahanda. Kyckling, fisk, yoghurt och grönsaker är min huvudsakliga kost. Och en hel del Bearnaisesås (som jag inte heller gör själv) och yoghurtsås. Inget rött kött om det inte ingår i någon soppa. 

Har man legat på sjukhus för ont i magen vill man inte dit igen, peppar peppar. Men i ärlighetens namn är det inte primärt kosten som håller mig därifrån, det är nog min magmedicin, den där lilla påsen med gummikulor som jag äter med 3 skedar yoghurt varje morgon. Det som gör det hårda mjukare. För det var hårdheten som ställde till det förra året. 

Lös är jag aldrig längre om jag äter så här och det är nog med det som kosten har gjort mest nytta. Inga panikspring, på toa. Inga panikspring, 10 gånger i rad, på toa. Att lita på sin mage (peppar peppar) är fantastiskt. Fast det förutsätter att jag vet vad jag petar i mig. Hemma är det ju ingen fara, men när och om det blir en vardag igen långt därborta, och jag ska äta ute, behöver jag veta vad som ingår i maträtten och undvika vissa saker som till exempel grädde, bröd och socker. 

Visst var ni superintresserade av det här inlägget? Kul, eller hur?

NEJ, JAG VET. Andras mat är en lång gäspning. Det finns inget tråkigare (tycker jag) än boksidor med mat. Det och långa naturskildringar, ängar med gräs och sånt, hoppar jag över när jag läser. GÄSP.

Men, om jag får komma med ett men efter att ha utsatt er för detta TRÅKIGA, så skriver jag ju för mig själv. Som en dagbok. Och helt spontant utan en tanke. Det finns säkert folk som planerar sina inlägg, och det kanske ni tycker att jag också borde göra, men HUR mycket bryr jag mig om vad andra tycker? JUST DET! 

Idag ska jag jobba, såklart. Är glad att jag har en omgång till senare. Den kallar jag Finlirsomgången. Den kan vara den bästa, även om också den här har varit väldigt rolig. 

På måndag ska jag STÄDA  och det kan mycket väl hända att jag i detalj beskriver det också. Så hoppa över några dagar, ni. Skulle tro att jag kan servera något trevligare, ska vi säga på onsdag?





Redigerat



Återstår 




Inga kommentarer: