Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 16 mars 2021

Tisdag, vaccintrubbel och livet ser ut ungefär som vanligt.

 Jag har handlat, rätt mycket folk i butiken klockan 10, alltså bör jag vara lite tidigare nästa gång. Men idag var en tvätta-håret-dag och då tar det längre tid på morgonen.  Onsdag-söndag kvar med jobb på Flanagans 3. Det håller om jag inte blir sjuk, alltså gör jag som jag brukar; jag umgås inte. Jag behöver nog handla igen på fredag, innan helgen, tror att det är bättre än lördag el söndag. Visst kunde jag ha fyllt på så att jag klarar mig över helgen men jag gillar min lilla biltur och att se lite folk, även om jag inte har någon som helst lust att prata med dem.

Veckan efter har jag däremot planerat en promenad med en författarkollega och bara en sådan sak känns stort. 

Jag längtar efter fint väder och idag satt jag på balkongen en stund och fikade innan molnen kom. Det var väldigt trevligt. Jag lyssnade på en podd, pratade i telefon och hade det gött för mig själv. Om jag kryper lite bakom balkongdörren får jag dessutom oftast lä. 

I april ska jag skaffa en ny balkongmatta, den jag köpte för två år sedan är SÅ slut. Även den här sommaren kommer väl att tillbringas mest hemma och då är det ju mysigt med en fint inredd balkong. Det enda jag har numera är en solstol, parasoll och blommor. Mer än så behöver jag inte. Det får heller inte plats. 

Den är okej i storlek men jag har inte fått till möbleringen riktigt så därför gör jag det enkelt för mig. Det viktigaste är att jag kan sola i min bikini utan att känna mig iakttagen. Men grannarna har allihop satt upp insynsskydd och ska de glo på mig då får de göra det över kanten på sina egna skydd. Jag är inte så inbilsk att jag tror att de har något som helst intresse av det, faktiskt.

Annars idag har tittat på lite designförslag på omslag, och i ärlighetens namn är jag trött på alla dessa kvinnor man ska se bakifrån på feelgoodböcker, men jag tröttnar fortare än de flesta på det mesta så jag får tugga i mig att de nog blir så på den nya Sonjaomslagen eftersom Sonjas andra chans får sätta tonen nu när Forum kommer att ha även den första och den andra i sitt utbud. 

Det är superkul att hela serien för första gången samlas under ett förlagshus och får omslag som hänger ihop, och det kommer att bli så fint när det är klart!

Det var det. Nu ska jag strax lägga mig och fortsätta se Chicago Fire, på Viaplay. Trevlig serie. 




Jag hade hoppats på att hitta gula hyacinter som någon annan hade köpt på Ica, men fick nöja mig med en gul orkidé och tulpaner.






2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

En gul orkidé var ingen dålig ersättning!

Åsa Hellberg sa...

Nej, visst är den fin.
Fast hyacinter ge ju bästa doften i världen