Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 15 mars 2021

Jag kan verkligen få ett SUG

 efter en viss film, bok eller musikal (omöjligt nu, såklart, men ni fattar), alltså sådant jag redan har sett/läst och kan. Jag vet inte vad det betyder alls, mer än att mig gör det inget. Det är ju inte så att jag utesluter nytt.

Just nu ser jag filmen Borta med vinden och uppföljaren tv-serien Scarlett. Har kommit till del 2 av 4 i serien och längtar tills jag ska få lägga mig i soffan och se klart. Jag gillar Scarlett som karaktär. I första filmen är hon inte det som min förläggare skulle säga: "sympatisk" . I tv-serien har man utvecklat henne så till vida att hon har lärt sig läxan och utan att hon för den skull tappar sin doer-personlighet, har hon fått mer empatiska drag. 

Man kan ju också gå åt andra hållet. En vänlig själ får smäll på smäll och utvecklas negativt. Blir cynisk, kanske bitter. Inte så fina drag, men förståeliga. 

När jag redigerar är det mycket sådant som far i huvudet. Igår tänkte jag över en karaktär som jag upplever är ALLDELES för god. Jag klarar inte det längre. Så idag ska något som stör det där goda in i manuset någonstans. Det kan lätt bli fånigt annars, tycker jag. Feelgood, i alla ära, men även de karaktärerna har ju brister som alla andra. 

Det var dagens hel meningslösa rapport från Farsta. Jag är fortfarande på gott humör efter dagen men min son och hans flickvän i lördags. Fasiken, vad det ger energi att hänga med de där två. 

Nu ska jag in med bristerna!



Inga kommentarer: