Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 3 januari 2023

Jag har deklarerat,

 eftersom skatteverkets preliminärskatt är för hög sett till mina inkomster det här året (de baserar sin preliminärskatt på deklarationen jag lämnade 2022 för inkomståret 2021. 

Det är alltid lika svårt att beräkna, och varje år har jag haft turen att få större inkomster än vad jag har kunnat förutse (och väldigt hög restskatt). 

Men nu är alla avtal undertecknade, utbetalda och det jag eventuellt skulle kunna se utökas är royalty. Min serie från Fjällbacka har få andra länder varit intresserade av. Jag har fått relativt stora förskott som ska räknas av mot royalty, så det kan lika gärna bli sämre än det jag har trott. 

Nåväl, jag har suttit med budgeten hela morgonen, därefter lagt frukostlunch och nu ska jag drick en kopp kaffe och sedan sätta igång med manus och redigering. 

Jag har också letat efter ett örhänge. Min misstanke är att det är begravt i min ryamatta, som jag är jäkligt trött på vid det här laget. Superskön att sätta fötterna i, och snygg, men den begraver grejer. Allt göms i den, och har man otur får man till exempel en tandpetare i foten. Känns ju sådär. 

Jag har satt i en ny dammsugspåse och försökt hitta örhänget, men icke. Det kan förstås ha åkt ut med skräp också, jag ju både servetter och platshandskar liggande på bordet pga eksemet. Men jag har tömt alla skräppåsar (ewh) men inget örhänge. 

Och sedan är mattan vit, och med julfirande här hemma, glögg och Coca-Cola,  har den dessutom fått fläckar. Jag har en annan matta i förrådet som är bättre i vardagsrummet. Örhänget kanske kommer fram om jag byter. 

Det var det. Ångestklumpen över deklarationen är borta (har alltid ångest för sånt, tills jag kommer igång och känner att jag ju kan det där nu. Det är i alla fall en otroligt skön känsla att det är klart.)

Känner jag mig själv rätt så kommer den vita mattan vara ersatt innan den här dagen är över. 







3 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

På senaste månaden har jag tappat två örhängen, en baksidesplopp och en pigg till klockarmband. Under över alla under, så har jag hittat dem!
Hoppas ditt örhänge dyker upp.

Åsa Hellberg sa...

Vilken TUR!
Ja, hoppas jag hittar det, men tror inte det längre som jag har letat.

Eva-Lotta sa...

Inget av mina tappade saker låg där jag trodde. Märkligt.