Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 17 januari 2023

Jag tar det förfärligt lugnt med tanke på att jag

 jobbar bäst på morgonen. Men morgon kan ju vara olika saker, såklart. För mig är det uppenbarligen efter två koppar kaffe och diverse surfande på dator. Nu ska jag duscha och tvätta håret (hur tråkigt??), sedan sola, handla och först efter det jobba. 

Jag har printat ut de sista 20 sidorna för där var så många påpekanden från min redaktör att jag nog behöver klippa bort en hel del trams, så idag ska jag sätta tänderna i det. Ibland skriver jag uslare än vanligt men det betyder inte att jag slutar jobbar den dagen. Istället matar jag på med eländig och bedrövlig text och sedan gör jag som idag, jag REDIGERAR!

Än så länge har jag ingen "känsla" för det här manuset, och det oroar mig lite, fast jag skulle tro att jag känner samma sak varje gång i redigeringen. Jag behöver läsa igenom ordentligt innan jag skickar iväg det och det hinner jag eftersom jag har en vecka på mig. Känner jag inget då är det fara på färde. 

En gång, efter godkänt manus, har jag ändå känt NÄ det går inte, och ändrat halva boken. Då lyfte jag bort en av tre huvudkaraktärer och jag strök och skrev om halva boken. (Toscana tur och retur)

Den här gången har jag minimerat en karaktär som tidigare hade ett eget perspektiv, och det har tajtat till det något. Hoppas att det räcker.

Typ så, tisdag. Bra dag så här långt trots att det kan vara januaris gråaste dag här hos mig. (Igår sken solen.) Det ska bli snö senare. Och regn. Kanske samtidigt!




Inga kommentarer: