Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 15 januari 2023

Som om jag har något att berätta.

Det har jag ju inte. Mina dagar är enahanda, däremot inte sagt att de är tråkiga. Jag har sällan tråkigt. är ju  van vid att bara ensam och roar mig själv alldeles utmärkt.

Roandet nu handlar förstås mest om jobb. Igår ägnade jag mig också åt att packa ihop mattan som slukar allt man tappar på den, och nu ska den in i förrådet för Jonathan vill eventuellt ha den. De letar större lägenhet och då är ju ännu en matta toppen eftersom han gillade den här när han var här i julas. 

Jag plockade upp den gamla från källaren, och det som skulle bli ljust härinne, är nu återigen mörkt. Jag hittade inte de kuddfodral jag trodde att jag hade, och nu vet jag inte riktigt var jag har lagt dem. Jag var ute efter de gula, men de jag hittade var mörkare. JAJA, så länge får det gå. När jag har råd någon gång ska jag köpa nya överdrag till sofforna och testa att ha en ljust hem igen.

Dagens värv har inte startat än, strax, och sedan ska jag sola, köpa en ny pincett eftersom den jag har vägrar samarbeta längre och börja stryka lite kläder. Nu ligger det nytvättat överallt och det behövs tas tag i om inte jag ska få ett sammanbrott. I vanliga fall stryker jag nästan ingenting, men när jag ska resa gör jag det. 

Det blir två resväskor den här gången. En väska för föreläsning och övernattningar i Göteborg plus någon natt i Fjällbacka (som får ligga kvar i bilen på parkeringen på Landvetter) och en väska för Kanarieöarna. Och sedan min fantastiska dragväska/handbagage, där dator och sånt smått får plats. Jag orkar inte släpa på axelgrejer längre och jag har ju alltid med mig min dator. 

I den väskan kan man också klämma ned en jacka som ju behövs under promenaden från parkeringen till bilen på Landvetter. OCH frukt, eller vad jag nu hittar att ta med mig ombord eftersom flygmaten inte funkar för mig just nu. Jag bävar för just det, faktiskt. Att vara hungrig är förfärligt för mig, och jag har svårt att koppla bort det och tänka på annat. 

Men jag ska göra en plan för det. Såklart. 

Typ så, söndag. 10 redigerade sidor är målet. Än är jag inte framme vid det som min förläggare i första vändan inte tyckte höll och där min redaktör nu föreslår det som jag hade skrivit från början. Det är inte helt ovanligt att de tycker helt olika, och då ligger avgörandet hos mig. Jag kan dock marinera det ett par dagar till, medan jag betar mig framåt mot slutet. Nästa vecka vet vi hur jag löste det. 



Under almanackan står det grejer som ska in på slutet. 


Inga kommentarer: