Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 22 januari 2023

Söndag och jag ligger i soffan.

 Spelar patiens på datorn. Varvar mellan harpan och kungen. Kungen är lättare att få att gå ut än harpan. 



Men jag har jobbat, solat, handlat, cyklat, städat, tvättat och packat idag. Återstår att dammsuga och tvätta alla golv, men jag planerar inte att jobba i morgon, så jag sparar städningen till dess. 

Är på sidan 75 av 240 i manus typ, så resten av genomläsningen/jobbet gör jag i Göteborg på onsdag och torsdag. Jag vill också till Sjöfartsmuseet, och hoppas att jag hinner det på torsdag. Men genomläsningen går före allt. Drömmer är att skicka det på torsdag kväll. Annars har jag lördag och söndag på Gran Canaria också. Jag får i värsta fall helt enkelt sno två arbetsdagar från nästa bok. Men jag måste säga att så här långt i manus känns det rätt bra. 

Jag tror aldrig att jag har packat mer än den här gången. Det där med att man ska byta om till middag, gör det extra svårpackat. Att folk klarar 2 veckor med 20 kg i väskan, inkl handbagage, är fantastiskt. När jag åker på skrivresa till Cypern har jag ju bara shorts och t-shirts. Samma kläder varje dag. Otroligt praktiskt. 

Varje år tänker jag att det är så jag ska arrangera min garderob framöver. Bara svarta kläder på vintern och vita kläder på sommaren. Skjortor, bekväma byxor, t-tröjor och kavajer. Platta klassiska skor. Enkla smycken och klockor. 

Det är ALDRIG så det blir. 

Kanske när jag är 70.

Söndag. Bra dag så här långt.

Hej hopp.


Inga kommentarer: