Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 16 januari 2023

För mig är det tidigt att gå upp åtta,

 när jag somnade ett, men jag är trött i en timma till sedan har det vänt. Jag tänker nästan varje dag att jag ska ta en tupplur, men senare på eftermiddagen är jag superpigg och på kvällen alldeles för pigg för att somna tillräckligt tidigt.

Det viktiga är dock att jag klarar att jobba, och det gör jag förhoppningsvis idag också. 40 sidor kvar. Deadline sista januari, men jag har ju tidigarelagt den i mitt huvud. 

Den här veckan har jag dock grejer att göra som tar lite tid från redigerandet. På onsdag ska jag till stan på fotvård och på torsdag till frissan. Tror dock att jag hinner jobba innan frissan. Kanske en stund efter fotvården.

Håret är risigt och jag vet inte om det har gått av där bak, eller om det är hår på utväxt efter hårtapp. Jag tror i alla fall att hon ska få klippa lite mer den här gången. Långt hår är fint men då ska det vara fint även när det är ofixat. Jag kan egentligen göra något snyggt av vilket risigt hår som helst (jag är grym på att fixa mitt hår, har alltid varit) men det pallar jag ju bara om jag ska göra något speciellt. 

Kort hår har jag svårt att se att jag någonsin kommer att ha igen. Längre hår går att variera i all oändlighet och jag tycker det är kul. Alltså vill jag som kortast ha axellångt. Det hade jag i flera år innan pandemin, det var under den som det växte och blev "långt". Axellångt funkar finfint att sätta upp och det är superviktigt för mig. 

Tre veckor med Paleo aip idag. Det är svårt för mig att avgöra om det funkar eller inte, eftersom jag inte mår dåligt. Mitt problem är psoriasis, inget annat. Jag har inga sömnproblem, ingen kroppsvärk (psoriasisartrit drabbar ungefär 1/3 av alla psoriasispatienter), inga tarmbesvär etc, så att veta om det funkar eller inte är svårt. 

Men händerna är onekligen bättre, något som eventuellt (till och med troligtvis) kan tillskrivas solen än så länge. 

Det är en rätt tråkig diet och mest saknar jag såser och kryddor. Jag vet inte riktigt hur jag ska använda de kryddor man FÅR använda, det är inga jag är van vid. Vitlök och kokosmjölk/grädde är jag redan så trött på att jag spyr på tanken att använda det en gång till. 



Kryddor jag får använda. Bland annat Oregano Salvia Rosmarin Dragon Koriander Mejram och en hel del färska

Däremot gillar jag köttfärssåsen från receptboken, och under den här perioden får jag helt enkelt äta mer rött kött. Jag gör det sällan annars. Och man får äta gul lök (min lökfavvis), vilket gör den mer smakrik. 

Jag tänker också att kålpudding kan vara gott. Kål i alla former är okej (och min mage gillar kål).

Och så tycker jag om ugnsstekt lax igen. Och kokt torsk. Äter jag fisk kokar jag de rotfrukter jag får äta (inte potatis) och gör mos till. Funkar. 

Frukost äter jag inte, mest för att jag inte vet vad jag ska äta. Är jag superhungrig vilket jag sällan är på förmiddagen, äter jag en tidig lunch. Sedan middag vid 17.30 och därefter frukt. 

Det är ingen bantningskur över huvudtaget, om nu någon tror det. I alla fall inte för mig. Jag äter mig som vanligt mätt. Massor med olivolja. Många går säkert ned i vikt av att utesluta godis, läsk och bröd, men det har ju varit sällanvaror för mig också tidigare, eftersom magen inte har gillat det riktigt.  

(En gång pulverbantade jag. Sedan skulle jag testa att göra det en gång till, men det gick bara inte. Det var hemskt. Jag vill känna mig mätt.)

Det enda jag syndar med är kaffe, som jag verkligen inte har uteslutit, och så äter jag emellanåt en frukt för mycket per dag (man ska äta max 3). Just nu är apelsinerna helt delicious och omöjliga att bara äta en av. 

Jag står ut för att OM det funkar, OM det kan hålla min psoriasis borta, är det värt det. Men jag kommer resten av mitt liv sakna BRÖD. Kanske kan jag äta glutenfritt någon gång i framtiden. Men gluten, säger de flesta, måste man avstå för evigt. 

Det är tveksamt om jag någonsin igen kommer att använda kortison. Jag har använt det enligt läkares föreskrift. men så fort jag trappar ned på användandet (som man ska efter två veckor), kommer det tillbaka med större kraft än tidigare. 

Typ så, denna måndag. 

Hoppas er vecka blir finfin!



Strukna t-shirts



Och skrivklänningar, som egentligen inte behöver strykas eftersom jag ändå ska sitta i dem, men de tar mindre utrymme strukna känns det som. 



Inga kommentarer: