Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 13 januari 2023

Jag ligger bra till,

 och kommer nog inte att redigera 10 sidor idag. Jag har handlat, ska äta, cykla och sedan får vi se hur mycket jag hinner i mitt manus. 5 sidor är helt okej. Jag ligger på plus. 

Jag var på apoteket idag igen och tänker att nog få människor lägger ned så mycket pengar på sin sjukdom som de som har eksem. Inte bara krämer för 350 kr (som räcker i två veckor kanske), utan också 3 pkt engångsplasthandskar för 100 kr st. 40 per paket, så totalt 120 handskar och jag använder nog 8 per dag, =  6 pkt i månaden. Det går att skriva med dem på, vilket är en oerhört fördel när fingertopparna är dåliga. Lägg på alla dyra plåster på det, så är man uppe i typ 2000 i månaden. Tänkt då om man är ensamstående mamma som har svårt att få det att gå ihop, eller bara fattig, kanske hemlös?

 Idag har jag också tvättat upp badkläder. Igår lagade jag 2 bikiniöverdelar, eftersom bygeln hade gjort sönder tyger och var på väg ut. Jag köper alltid samma modell från samma stället, och har ungefär samma storlek sedan ett par år tillbaka. Väldigt praktiskt. Men de är dyra, så att bygeln letar sig ut tyget är väldigt irriterande. 



Det som har legat i garderoben några månader måste tvättas eller vädras ordentligt, för kläderna luktar instängt och det står jag inte ut med. Så i nästa tvätt åker shortsen med. Samma som jag alltid har. Vita avklippta jeans. Och skrivklänningarna behöver också vatten och sköljmedel. 

Andra saker, från garderoben jag kan gå in i, har inte alls samma doft , och behöver bara vädras. Här byter man om till middag, och det kräver ju fler kläder än jag brukar använda. 

Här vädras ingenting just idag, för det regnar ute. Jag kokar kolrot och morötter som jag ska blanda med olivolja och salt, och det ska bli så gott eftersom jag numera inte äter frukost. Lite sen lunch, 12 är annars perfekt, men idag blir det så.

Jag ska också läsa. En bok i veckan är målet i år. Ninni Schulmans nya är på 450 sidor, så jag behöver rappa på om den ska vara utläst nästa vecka. Det kommer inte att vara några problem, för den är naturligtvis hur bra som helst. Det som sätter käppar kan vara att jag är trött, men då får det väl ta 2 veckor då. Det viktiga är att läsa varje dag. Jag laddar ju ned hur mycket som helst, läser 10 sidor, tänker fortsätta men så dyker annat upp. Andra gånger vet jag att det inte är böcker som jag längtat efter, men som beröms för något som jag är ute efter i mitt eget språk, och då kan jag testläsa och veta att det inte är något för mig. Jag inbillar mig att alla skönlitterära texter har något att ge. 

Nu har jag ätit. Så gott, är så mätt. Kaffe och manus är näst på agendan. 

Hoppas att ni får en fin helg!

Tjohej från Farsta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du får se till att få dina salvor och plasthandskar på recept, så du kan få det på högkostnadsskydd!

Åsa Hellberg sa...

Tack.