Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 7 maj 2019

I morgon har Ett oväntat besök gått förbi Sonjas andra chans

i lyssningar.
Helt galet.
De två ligger höööögt över de andra. De enda som nog matchar dem på totalen är de första två Sonjorna som ju fick ett uppsving när den tredje kom.

Idag är en vanlig dag hos Hellberg. Jag har hostat som en galning i natt, men lyckades somna om efter cypriotiska gröna piller, alvedon och en banan. Då hade jag lungorna runt halsen, kändes det som.
Sedan vaknade jag efter fem timmar men kunde somna igen och då drömde jag att jag var på väg till NY i EN natt.
Med Linnea.
Sedan blev jag Jonathan och när jag (Jonathan) och Linnea skulle gå till vårt hotell vaknade jag.
Då var klockan 10.

Nu har jag ätit frukost, tagit ytterligare ett grönt piller och ska börja jobba.
Hurra, det är trots allt det roligaste jag vet och just nu är det extra roligt.
Jag tycker att det är så himla kul att jobba med den här boken. Den har nå´t.
Min dröm är att andra ska tycka det också så att jag kan sälja massor, bli så rik att jag har råd att skita i returer och bara känna mig lugn och trygg.

Med det sagt:
Jag har haft några extremt goda år, så jag ska inte klaga!!
Jag säger som jag har sagt tidigare: om jag inte skulle sälja tillräckligt med böcker för att överleva ska jag öppna en liten städfirma. Jag har 19 gamla flygkollegor som går i tidig pension nu, jag är säker på att de skulle vilja ha extrajob ibland.
Dessutom tror jag att det skulle vara fantastiskt roligt.

Men nu ska jag skriva bok!
Nästa vecka börjar jag på nästa del, jag har en hel del klart till den, åtminstone i huvudet.
Det handlar förstås fortfarande om Flanagans, men jag vill också att den ska utspela sig i Sverige och jag tror kanske att jag ska ha Uppsala som svensk skådeplats.
Enkelt för mig att åka till och det när en himla fin stad.
Vad tror ni om det?
Alternativet är Göteborg, men då måste jag resa.

Vi får se, jag ser i alla fram emot den nya delen också. Många av karaktärerna är ju redan "satta" i ettan.


4 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Uppsala blir väl bra!
Jag har hostat i ett par veckor nu. Som en galning. Det är skitjobbigt. Tror det är allergi faktiskt.

Åsa Hellberg sa...

Ja, det låter det ju som om det har hållit på så länge.'
Var du förkyld först?

Anonym sa...

Jag röstar också för Uppsala!
Hoppas du kryar på dig från hostan!
Hälsar Marianne


Eva-Lotta sa...

Nej, jag har bara hostat. Andra vändan på ett par månader...