Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 11 augusti 2018

Ibland tänker jag tillbaka.



Om någon hade sagt till mig ... det har jag funderat på här på bloggen tidigare. Det där med var jag befann mig för 10 år sedan, och vad jag har lyckats förändra sedan dess.

Bilden är från Bonnier bokklubbs sida och där ligger Ett oväntat besök 2.a på deras försäljningslista. Den skiftar från månad till månad, såklart, eftersom det är så de säljer, men min bok ligger inte i något paket den här gången (köp två för ...) utan alldeles för sig själv har den tagit sig dit – säkert för att texten till den var så fin.

Så här skriver bokklubben:

"Åsa Hellbergs NYA må-gott-roman!

Längtar du efter avkopplande läsning som doftar av lantlig idyll och saltstänkta västkustklippor? Som skildrar såväl solglimtar som skuggsidor i livet runt femtio?  Då är Ett oväntat besök den perfekta boken!

Tillsammans med sin hopplöst ouppfostrade hund Winston besöker prästen Annie gärna sin väninna Nikki på hästgården Gyllentofta. Oftast vill hon inte åka tillbaka hem till sin församling i grannbyn. För henne kommer därför inbjudan till Nikkis pappas begravning nästan som en skänk från ovan. För i och med den visar det sig snart att Nikki kommer att behöva sin väninnas stöd mer än någonsin.

Arvsskiftet, som borde varit enkelt, förvandlas istället till en bitter strid mellan Nikki och några familjemedlemmar som hon inte ens visst fanns. Plötsligt vill många ha en del av kakan: hästgården, huset på Mallorca och sommarstället i det idylliska Hunnebostrand. När Nikki så möter blicken hos en av Norrköpings mest eftertraktade ungkarlar ställs hela tillvaron på spel. Hon blir våldsamt förälskad. Men situationen är så tilltrasslad att relationen blir näst intill förbjuden. Hon måste välja: KÄRLEKEN eller GÅRDEN …"


Idag ska jag ska jag träffa min största stolthet och hans Linnea. Han fyller 24 i morgon och jag ska bjuda på middag. I morgon blir det brunch och tårta.
Men jag börjar med att åka till stan och titta på födelsedagspresenter.
Jag är ju leeeeedig, gudbevars.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är verkligen roligt!
Min/din bok var slut på Adlibris när jag beställde den så jag får vänta på den. Som tur är har jag delat min semester i år och den ska komma till andra perioden. :)
Jag ser verkligen fram mot det.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Den har inte kommit in än, 22 augusti! :)

Anonym sa...

Aha, då missuppfattade jag det.
Varför är de så sena?
Min arbetskamrat har redan för en månad sedan hört den på ljudbok.
Hur som helst; ser fram mot det.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Ljudboken kom ut först, i juni, och sedan kommen den tryckta i augusti :)